2018-01-16

odpowiedzi na pytania do zaproszenia z dnia 12 stycznia 2018

logotyp

JRP.POIIS.071.2.2.2018                                                          Warszawa, dnia 16 stycznia 2018 r.

Odpowiedzi na pytania

do Zaproszenia do składania ofert nr JRP.POIIS.071.2.1.2018 z 12 stycznia 2018

– zestaw I  

  1. W nawiązaniu do zaproszenia do składania ofert z 12 stycznia 2018r. zwracam się z uprzejmą prośbą czy zamawiający, w celu wykazania spełniania warunków udziału w postepowaniu w postaci posiadania wiedzy i doświadczenia w postaci zrealizowania co najmniej 2 usług polegających na świadczeniu doradztwa na rzecz jednostki sektora finansów publicznych w zakresie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnymi z przepisami ustawy PZP, w ramach których przeprowadzono co najmniej dwa postępowania w trybie przetargu nieograniczonego w tym co najmniej jedno o wartości powyżej kwot o których mowa w art. 11 ust. 8 ustawy, zaakceptuje jedną usługę realizowaną dla uczelni wyższej, której przedmiotem było przeprowadzenie 17 postępowań o uczelnie zamówienia publicznego z czego 8 postępowań, których wartość przekraczała kwoty o których mowa w art. 11 ust. 8 ustawy PZP.
    Mając na uwadze postawiony warunek, z myśl, którego za doświadczonego zamawiający uzna wykonawcę, który przeprowadzi na rzecz jednostki sektora finansów publicznych co najmniej 4 postępowań o udzielenie zamówienie publicznego, w tym co najmniej 2 postępowania w tzw. trybie unijnym, spełnienie przedmiotowego warunku w ww. sposób wydaje się być wystarczające. Zgodnie bowiem z wytycznymi horyzontalnymi w zakresie kwalifikowalności wydatków oraz stanowiskiem Ministra Rozwoju interpretacja warunków udziału w postępowaniu powinna mieć charakter celowościowy, a nie blankietowy. Innymi słowy nie jest istotny sposób spełnienia warunku, a jedynie skuteczne wykazanie faktycznego jego spełnienia. Jednocześnie powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w treści p. 6.5.2 p.6 wytycznych w zakresie kwalifikowalności POiŚ (MIiR/IiŚ 2014-2020/26(2)/07/2017).

Odpowiedź:

W związku z dokonaną w dniu 16 stycznia 2018 r. modyfikacją treści Zaproszenia do składania ofert w zakresie ust. 2 pkt. 1) Warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny ich spełniania, Wiedza i doświadczenie wyjaśniamy: wprowadzona modyfikacja precyzuje, że Zamawiający wymaga od Wykonawcy wykazania się posiadaniem doświadczenia w wykonaniu w okresie ostatnich trzech lat, licząc od dnia upływu terminu składania ofert, co najmniej 2 usług polegających na świadczeniu doradztwa na rzecz dwóch różnych jednostek sektora finansów publicznych w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, ze zm.) w ramach których przeprowadzono co najmniej 1 postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego dla każdego wykazanego podmiotu, w  tym co najmniej 1 postępowanie o wartości powyżej kwot z art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Co oznacza, że Zamawiający nie może uznać za spełnienie warunku sytuacji, w której Wykonawca zrealizował dwa i więcej postępowań w ramach usług świadczonych dla jednego podmiotu. Dla Zamawiającego kluczowa jest informacja, czy Wykonawca ma doświadczenie współpracy z więcej niż jednym podmiotem i czy w ramach realizacji usług, zrealizował co najmniej 1 postępowanie dla każdego z tych podmiotów i czy w ramach wykazanych postępowań zrealizował co najmniej jedno postępowanie o wartości powyżej kwot z art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.

2. Czy wykonawca w ramach kryterium 3. „doświadczenie osoby wskazanej do realizacji zamówienia” może wskazać również te same usługi, jakie wykazał w ramach spełniania warunku udziału w postępowaniu?

Odpowiedź:

W związku z dokonaną w dniu 16 stycznia 2018 r. modyfikacją treści Zaproszenia do składania ofert w zakresie ust. 3 Kryteria oceny oferty wraz z informacją o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny oferty oraz opisem sposobu przyznawania punktacji za spełnienie danego kryterium oceny oferty, przedmiotowe zapytanie stało się bezprzedmiotowe.

3. Czy wykonawca będący osobą fizyczną, zgodnie z definicją zawartą w rozdziale 3. ww. wytycznych w zakresie kwalifikowalności w ramach POiŚ, nieprowadzącą działalności gospodarczej może wykazać te same usługi w ramach kryterium 2. „doświadczenie wykonawcy” oraz w ramach kryterium 3. „doświadczenie osoby wskazanej do realizacji zamówienia”, w sytuacji gdy to wykonawca nieprowadzący działalności gospodarczej będzie osobiście świadczył usługi na rzecz zamawiającego.

Odpowiedź:

W związku z dokonaną w dniu 16 stycznia 2018 r. modyfikacją treści Zaproszenia do składania ofert w zakresie ust. 3 Kryteria oceny oferty wraz z informacją o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny oferty oraz opisem sposobu przyznawania punktacji za spełnienie danego kryterium oceny oferty, przedmiotowe zapytanie stało się bezprzedmiotowe.

4. Czy wykonawca nie prowadzący działalności gospodarczej może wykazać w ramach spełniania warunków udziału w postępowaniu prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego dla jednostki sektora finansów publicznych w ramach umowy o pracę? Czy w takim przypadku wystarczającym będzie oświadczenie wykonawcy o należytym przeprowadzeniu postępowania z podaniem np. numeru ogłoszenia o zamówieniu lub numeru ogłoszenia o udzielaniu zamówienia? Czy w takim przypadku zmawiający będzie stosował wykładnię celowościową stawianego warunku?

Odpowiedź:

Wykonawca nie prowadzący działalności gospodarczej może wykazać w ramach spełniania warunków udziału w postępowaniu prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego dla jednostki sektora finansów publicznych w ramach umowy o pracę. W takim przypadku, potwierdzeniem należytego wykonania pracy (polegającej na przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego) będzie dokument wystawiony przez podmiot, na rzecz którego Wykonawca świadczył przedmiotową pracę (z podaniem np. numeru ogłoszenia o zamówieniu lub numeru ogłoszenia o udzielaniu zamówienia).

5. Czy w przypadku, gdy wykonawcą będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, ostateczna cena brutto zamówienia powinna uwzględniać również obciążenia występujące po stronie zamawiającego?

Odpowiedź:

W przypadku, gdy wykonawcą niniejszego zamówienia będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, ostateczna cena brutto zamówienia cena podana w ofercie musi zawierać wszystkie składniki wynagrodzenia jakie Zamawiający będzie zobowiązany odprowadzić zgodnie z obowiązującymi przepisami, łącznie ze składkami występującymi po stronie Zamawiającego.

6. Mając na uwadze treść pytania 5. proszę o wskazanie w jaki sposób ww. wykonawca powinien wypełnić formularz ofertowy w p. 1 w odniesieniu do pozycji podatek VAT oraz kwoty netto? Czy w przedmiotowym przypadku wystarczającym będzie podanie jedynie kwoty brutto zawierającą wszystkie koszty realizacji zamówienia, w tym obciążenia występujące po stronie zamawiającego?

Odpowiedź:

W przypadku, gdy wykonawcą niniejszego zamówienia będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, wystarczające będzie w ust. 1 formularza ofertowego podanie jedynie kwoty brutto, zawierającej wszystkie koszty realizacji zamówienia, w tym obciążenia występujące po stronie Zamawiającego.

7. Działając napodstawie p. 6.5.2. p. 7 lit. d) zwracam się z prośbą o zmianę kryteriów oceny ofert, poprzez usunięcie kryterium doświadczenie wykonawcy. Uprzejmie informuję, iż zgodnie z ww. wytycznymi kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności technicznej. Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia usługi objęte przedmiotowym zamówieniem nie mieszczą się w kategorii usług wymienionych w załączniku nr XIV do dyrektywy nr 2014/24/UE. Zamawiający nie żądał od potencjalnych wykonawcę świadczenia żadnych usług, które swoim zakresie obejmowały by swoim zakresem świadczenie usług doradztwa prawnego. Co więcej zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia wskazał wprost, iż przedmiotowe zamówienie nie obejmuje np. reprezentacji przed KIO. Oznacza to, iż przedmiot zamówienia obejmuje wyłącznie usługi doradcze wymienione w §2 projektu umowy. Mając na powyższe, a także orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej w przedmiotowym zakresie (zob. wyrok KIO z dnia 23 czerwca 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 561/08, wyrok KIO z dnia 16 maja 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 423/08), należy bezspornie uznać, iż zamawiający może ustanowić określone wymagania wobec wykonawców w zakresie dotyczącym posiadania odpowiedniego doświadczenia wymaganego do należytego wykonania zamówienia, jedynie poprzez określenie odpowiednich warunków udziału w postępowaniu (art. 22 ust. 1 ustawy PZP), a nie poprzez zastosowanie odpowiadających im kryteriów oceny ofert (art. 91 ust. 2 i 3 ustawy PZP). Nie jest bowiem dopuszczalnestosowaniepodmiotowych kryteriów oceny ofert odnoszących się do właściwości wykonawcy (art. 91 ust. 3 ustawy PZP).

Mając na uwadze powyższe wnioskuję jak na wstępie.

Odpowiedź:

Biorąc pod uwagę zapisy art. 91 ust 3 Ustawy Prawo zamówień Publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r., jak również pkt. 6.5.2 9) d)  Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020, Zamawiający przychylił się do wniosku Wykonawcy i w dniu 16 stycznia 2018 roku dokonał stosownej modyfikacji treści Zaproszenia do składania ofert w zakresie ust. 3 Kryteria oceny oferty wraz z informacją o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny oferty oraz opisem sposobu przyznawania punktacji za spełnienie danego kryterium oceny oferty.

W związku z przedmiotową zmianą treści Zaproszenia do składania ofert, zgodnie z zapisami art. 12a ust 2 ustawy Prawo zamówień Publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r., Zamawiający przedłużył termin składania ofert o czas niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach. 

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..